Stage update - Reisverslag uit Caledon, Zuid-Afrika van Niek Gramser - WaarBenJij.nu Stage update - Reisverslag uit Caledon, Zuid-Afrika van Niek Gramser - WaarBenJij.nu

Stage update

Door: Niek Gramser

Blijf op de hoogte en volg Niek

04 Juni 2010 | Zuid-Afrika, Caledon

De stage loopt langzamerhand tegen een eind en jullie zijn vast allemaal erg benieuwd naar wat ik hier nu gedaan heb. Uit mijn vorige verhalen leek het een vakantie maar uiteindelijk hebben Johan en ik hier toch het een en ander bereikt wat we vorige week voor de groep gepresenteerd hebben. Onze practical supervisor en de stakeholders waren tevreden. Nu nog even de HAN in Nederland overtuigen voor een goed punt. Ondanks dat het WK bijna begint werken we wel door tot de laatste dag; 17 juli.
Ik zal voor de duidelijkheid maar vanaf het begin beginnen.

Aan projecten voor ons niet te klagen, we konden op meerdere plekken aan de slag en business studenten kunnen ze hier altijd gebruiken.
Het afgelopen half jaar hebben Johan en ik aan twee projecten gewerkt. We waren bijna aan een derde begonnen maar na overleg met onze supervisor laten we dit aan de volgende studenten over.
We hebben gewerkt en zijn trouwens nog steeds aan het werken bij Mind over Matter en de Elgin Learning Foundation (ELF). De eerstgenoemde is een dagcentrum voor gehandicapten en ELF is een leerschool voor van alles en nog wat. Dan is natuurlijk de vraag: wat moet ik met gehandicapten. Nou met de gehandicapten heb ik eigenlijk niks van doen gehad. Ik heb me puur gericht op de organisatie en het financieel gezond worden daarvan. Het begon allemaal met de financiën, deze werden slecht bijgehouden en waren totaal niet overzichtelijk. Het programma was ze gebruiken werkte niet en er zat geen structuur in. We hebben toen het programma bekeken en met wat aanpassingen werkt het nu compleet. Er zit structuur in en is bijgewerkt vanaf 2009 tot en met nu.

Na de financiën zijn we begonnen met onze voornaamste taak; bottle craft. De gehandicapten maken allerlei spullen van gerecycled materiaal en restafval. Het nieuwste product van MoM is bottle craft. Dit houdt in dat er van een gebruikt flesje een nieuw glas wordt gemaakt om weer uit te drinken. Dit moet de cash cow worden van Mind over Matter. De plek waar deze producten het best kunnen worden verkocht is de local arts en craft market in een dorpje in de buurt. Dit heeft onze prioriteit omdat zo MoM niet alleen afhankelijk is van sponsoring en fondsen. Er waren wat probleempje waardoor we nog steeds bezig zijn met de glazen op de markt krijgen. Niet genoeg voorraad, niet smooth genoeg om uit te drinken en tot overmaat van ramp sneed een gehandicapte zich open aan het apparaat om de flesjes te snijden. We hebben alle restaurants in de buurt bezocht en de voorraad is stijgende, we hebben een manier gevonden om de glazen smooth te krijgen maar we nu moeten we nog steeds een nieuw apparaat voor de glazen te snijden, de huidige is onverantwoord om gehandicapten mee te laten werken. Hier is echter veel geld voor nodig. Daarom hebben we vorige week een sponsoraanvraag ingediend bij de afdeling cultuurzaken en sport in Kaapstad. Dit was een heel karwei inclusief een businessplan maar we hebben goede hoop op een heleboel geld. Daarnaast hebben we een zakelijke brief naar de lokale spa/casino/hotel gestuurd met de aanvraag voor geld of een nieuw apparaat. Ze zijn verplicht community projecten te steunen dus ook hier hebben we goede hoop. We hopen snel op antwoord zodat we met het geld, een nieuw apparaat kunnen aanschaffen, de producten kunnen promoten en ze uiteindelijk op de markt zetten.

ELF is ons hoofdproject en we richten ons hier op startende ondernemers. ELF heeft verschillende afdelingen en wij werken bij de Small Business Department. Onze company supervisor is een geval apart. Naym zegt de ene afspraak na de andere af, maar vult onze formulieren allemaal positief in. Terwijl we hem niet al te vaak gezien hebben is hij heel tevreden over ons. Dat komt denk ik door onze eerste opdracht. De vorige studenten waren begonnen met een database maar die hebben ze niet afgemaakt. Naym was hier erg kwaad om en de database moest zo snel mogelijk af. Dit hebben wij toen gedaan en hij was ‘facking impressed’. Later hoorden we dat er een flinke funding te wachten stond voor de database.

Daarna hebben we Naym een tijdje niet gezien door vakanties en afgezegde afspraken tot we een tijdje terug een workshop bezochten over de marketing en branding van ELF. Hier kregen we onze nieuwe opdracht. Samen met twee vrouwen van de marketing afdeling begonnen we aan een marketingplan voor ELF. ELF is bezig met een fusie tussen ELF en OTC. Hierover moest een nieuwe marketing strategie ontstaan. Toen Johan en ik met een marketingplan van 20 kantjes bij Mercy en Rachel kwamen waren ze onder de indruk maar hadden ze het niet zo voor ogen. Zuid Afrikaners houden niet van lezen zeiden ze en het moest dus beknopt zijn. Het ging ze vooral om de marketing strategie. Deze hebben we uitgewerkt in een A3-tje en ze vonden het briljant. Binnenkort wordt het plan gepresenteerd aan het management. Naym vond ook dat we weer goed werk verricht hadden en had voor ons een nieuwe opdracht. Totdat we hier weg gaan werken we aan marketing materiaal voor de startende ondernemers.

Dit was beknopt wat ik hier qua stage gedaan heb en nog ga doen. Verder ga ik nog naar een hoop WK wedstrijden en misschien nog een weekendje naar Lesotho. Mijn collega studenten gaan nu langzamerhand naar huis dus de aankomende tijd bestaat ook uit een heleboel afscheidsfeestjes.

Mijn volgende verhaal zal ik schrijven nadat ik Nederland naar de wereldbeker heb gejuicht!

Loeter

• 04 Juni 2010 - 18:42

Tante Margo:

Heey Neef Niek!

Ik zie wel,dat je nog steeds goed naar je moeder luistert.Houden zo.
    Bedankt voor het werkverslag,is toch wat anders dan een vakantieverslag.
    Tot over in ieder geval 1056 uur(44keer 24 uur )

• 05 Juni 2010 - 20:07

Tante Gonny:

hoi ose Niek
    We kijken uit naar het wk en naar je thuiskomst.Ik weet niet of je het al gehoord hebt maar wij zijn weer opa en oma geworden. Marcel heeft weer een zoontje erbij hij heet Bodhi.Het is het derde kind van Marcel en Sofie en ons 5de kleinkind

• 07 Juni 2010 - 18:17

Mama:

Goed zo Niek.
    Fijn dat ik nog wat invloed heb.
    Ik hoop echt dat Nederland ver zal komen in het WK,geniet er van!!
    xx

• 08 Juni 2010 - 14:46

Niek:

Naar mijn moeder luister ik altijd!

Tante Gonny, ik wist het nog niet maar: GEFELICITEERD! :D leuke naam.

• 10 Juni 2010 - 20:38

Tante Riet:

Het is dus niet allemaal vakantie. Veel plezier bij het W.K.
    Het Vortum spandoek zal hoogst waarschijnlijk niet aanwezig zijn.
    Zorg wel dat je je in Lesotho aanmeld bij de
    douane!
    Hou je taai.

• 11 Juni 2010 - 10:32

Marcel (Ome):

He Niek
    Je werkt ook nog ,lees ik
    En ook nog nuttig voor de maatschapij zeker wat je nu daar doet.Je ouders moeten wel trots
    op je zijn .Geniet maar van de wk Groeten van uit Venlo

• 08 Juli 2010 - 18:57

HOY NIEK:

MISSCHIEN HEB JE HET AL GEHOORD VAN MAMA MAAR JE NEEF ROBERT KOMT DE WK SAMEN MET JE OPHALEN ZE KOMEN VAN ZATERDAG TOT DINSDAG TOF GENIETEN VOOR JULLIE HE VOOR GNS TROUWENS OOK ALLEEN HET IS HIER 35 GRADEN DE MUSSEN VALLEN DOOD VAN HET DAK MAAR OVER 10 DAGEN VOEL JE DAT ZELF OOK VEEL GROETJES VAN TANTE GONNY EN NATUURLIJK OME FRANS