Memories - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Niek Gramser - WaarBenJij.nu Memories - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Niek Gramser - WaarBenJij.nu

Memories

Door: Niek Gramser

Blijf op de hoogte en volg Niek

06 Augustus 2010 | Nederland, Amsterdam

Memories, de naam van dit laatste verslag over Zuid Afrika heeft er alles mee te maken. Naast wat souvenirs, een hele boel foto’s en 10 extra kilo’s heb ik een heleboel memories meegenomen uit Zuid Afrika. Verder is het nog de naam van een liedje wat toch regelmatig de revu passeerde, vooral als Johan in de buurt was...

Alleen op financieel vlak heb een slecht half jaar gedraaid, voor de rest was het allemaal super. Waar zal ik eens beginnen. Ohja ik heb beloofd wat te vertellen over wat ik nu eigenlijk (naast het land ontdekken) gedaan heb in Zuid Afrika. Hier komt die dan nog maar eens een keer:

Johan en ik hebben na een rommelig begin, gekozen om voor 2 organisaties te gaan werken, bij Mind over Matter en de Elgin Learning Foundation (ELF). De eerstgenoemde is een dagcentrum voor gehandicapten en ELF is een leerschool voor van alles en nog wat. Dan is natuurlijk de vraag: wat moet ik met gehandicapten. Nou met de gehandicapten heb ik eigenlijk niks van doen gehad. Ik heb me puur gericht op de organisatie en het financieel gezond worden daarvan. Het begon allemaal met de financiën, deze werden slecht bijgehouden en waren totaal niet overzichtelijk. Het programma watze gebruiken werkte niet en er zat geen structuur in. We hebben toen het programma bekeken en met wat aanpassingen werkt het nu compleet. Er zit structuur in en is bijgewerkt vanaf 2009 tot en met nu.

Na de financiën zijn we begonnen met onze voornaamste taak; bottle craft. De gehandicapten maken allerlei spullen van gerecycled materiaal en restafval. Het nieuwste product van MoM is bottle craft. Dit houdt in dat er van een gebruikt flesje een nieuw glas wordt gemaakt om weer uit te drinken. Dit moet de cash cow worden van Mind over Matter. De plek waar deze producten het best kunnen worden verkocht is de local arts en craft market in een dorpje in de buurt. Daarnaast zijn we veel bezig geweest met funding voor Mind over Matter. Zakelijke brieven geschreven en aanvragen ingediend. Tot op heden zijn we nog niet zeker van funding maar ze zijn er mee bezig hebben we gehoord.

ELF is ons hoofdproject en we richten ons hier op startende ondernemers. ELF heeft verschillende afdelingen en wij werken bij de Small Business Department. Onze company supervisor is een geval apart. Naym zegt de ene afspraak na de andere af, maar vult onze formulieren allemaal positief in. Terwijl we hem niet al te vaak gezien hebben is hij heel tevreden over ons. Dat komt denk ik door onze eerste opdracht. De vorige studenten waren begonnen met een database maar die hebben ze niet afgemaakt. Naym was hier erg kwaad om en de database moest zo snel mogelijk af. Dit hebben wij toen gedaan en hij was ‘facking impressed’. Later hoorden we dat er een flinke funding te wachten stond voor de database.

Samen met twee vrouwen van de marketing afdeling zijn we daarna begonnen aan een marketingplan voor ELF. ELF is bezig met een fusie tussen ELF en OTC. Hierover moest een nieuwe marketing strategie ontstaan. Toen Johan en ik met een marketingplan van 20 kantjes bij Mercy en Rachel kwamen waren ze onder de indruk maar hadden ze het niet zo voor ogen. Zuid Afrikanen houden niet van lezen zeiden ze en het moest dus beknopt zijn. Het ging ze vooral om de marketing strategie. Deze hebben we uitgewerkt in een A3-tje en ze vonden het briljant. Naym vond ook dat we weer goed werk verricht hadden, daarna hebben we ons bezig gehouden met marketing materiaal voor de startende ondernemers.

Als ik terug kijk denk ik dat ik niet het echte optimale uit mezelf heb gehaald qua studie, qua toerist uithangen zeker wel. Ik ben echter tevreden met het resultaat, maar vooral belangrijk zij zijn het. Voor hen hebben wij zoveel bereikt, ze waren ons echt dankbaar. Dat gaf een mooi gevoel bij het afscheid. In het half jaar moesten we ook een tiental verslagen voor de HAN schrijven. Hiervan moet ik alleen het evaluatieverslag nog en 2 september staat het evaluatiegesprek gepland. Hierna weet ik of ik het met een voldoende heb afgerond en daar ga ik zeker van uit.

Voor de rest heb ik nog wat mooie dingetjes om te vermelden:

Ik ben er zeker zelfstandiger op geworden, ik heb op kamers gewoond, ik heb in een half jaar tijd de wereld rond gereden, ik heb wat kennis op gedaan van wat huishoudelijke taken, ik heb andere culturen leren kennen en veel nieuwe mensen ontmoet, veel nieuwe dingen gegeten, in totaal drie keer gekookt en drie keer in het ziekenhuis gelegen, drie wedstrijden gevoetbald, drie keer op vakantie geweest en drie keer de Tafelberg beklommen, het dubbele uitgegeven van wat ik had, in procentueel meer provincies van Zuid Afrika geweest dan van Nederland en tien WK wedstrijden bezocht.

En er is nog zoveel meer, als ik een kijkje neem in de 15.000 foto’s krijg ik nog steeds de kriebels, echt een geweldig land. Ik heb zoveel gezien en het heeft echt een grote indruk op mij gemaakt, een ding is dus zeker, ik zal terugkeren naar Zuid Afrika!

Inmiddels ben ik na bijna 3 weken alweer gewend aan de dagelijkse sleur van het Nederlandse leven, dat werd me wel gemakkelijk gemaakt door meteen 40uur per week te staan ingepland op het werk. Toch heb ik nog tijd gevonden om wat mensen te zien van de Zuid Afrika groep, super, op naar het bosfeest! (Reünie)


  • 06 Augustus 2010 - 21:14

    Mama:

    De Nederlandse sleur, voor mij 'n geruststelling dat je weer thuis bent. Alles komt goed. xx

  • 07 Augustus 2010 - 08:05

    Miekske:

    He jongen mooi verhaal. heb wat films gezien over zuid-afrika en heel veel mensen die eenmaal daar zijn geweest hebben heimwee en willen het liefste daar wonen. Je hebt het in ieder geval allemaal meegemakt dat kunnen velen van ons niet zeggen. kop op in de dagelijkse sleur en tot op ons feest ? x x

  • 07 Augustus 2010 - 15:32

    Marcel (venlo):

    He Niek
    zo telezen zit er meer in je, als je dat wilt moet je er nu wat voor doen om er later van te profiteren . je kunt nog altijd schrijver worden de verslagen waren prachtig.succes met je verdere plannen en wellicht eens tot ziens groet Marcel en Marian uit Velo

  • 07 Augustus 2010 - 19:08

    Tante Netty:

    hoi Niek
    een hele prestatie die verslagen van jou. en nu maar hopen op een goed punt.wat betreft de Nederlandse sleur kan ik je geen gelijk geven,het kan niet altijd vakantie zijn je zult toch ook nog wel een beetje aan de toekomst moeten werken.
    groetjes en totziens een keer met Mieke in Blitterswijck.

  • 07 Augustus 2010 - 20:08

    Tante Margo!:

    Heey Niek!

    Bedankt jongen voor het verslag.Ik heb er lang op moeten wachten,maar dit maakt alles goed.Geniet nog na van je Afrika avontuur.

  • 10 Augustus 2010 - 19:02

    Demelza:

    Komt goed Niekie :) Je kunt nog altijd terug als je alles weer recht hebt getrokken qua financien

  • 10 Augustus 2010 - 19:02

    Demelza:

    (en de rest van mn bericht): toch? Denk dat iedereen nu eerst hier in NL erg blij is dat je terug bent en van je sleur kunt "genieten" ;) Tot snel! x

  • 12 Augustus 2010 - 22:53

    Niek:

    En nogmaals bedankt voor alle leuke reacties! Vanaf nu ben ik pas weer actief op deze site als ik bezig ben met een volgende reis. Genoeg plekken waar ik nog heen wil, genoeg ideeën. Geen geld, geen tijd dus dat zal nog wel even duren. Loeter!

    Post Scriptum: Tante Miekske, dat weekend heb ik ook een reunïe op de planning van jawel, Zuid Afrika. Dus waarschijnlijk sla ik dit jaar over.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Stage in Zuid Afrika

Recente Reisverslagen:

06 Augustus 2010

Memories

11 Juni 2010

2010 FIFA WORLD CUP SOUTH AFRICA™

04 Juni 2010

Stage update

18 Mei 2010

Zo lang gewacht, zo snel weer voorbij!

26 April 2010

Vakantiebijbel 1
Niek

Actief sinds 07 Sept. 2009
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 32309

Voorgaande reizen:

21 Maart 2012 - 23 Juli 2012

Backpacken in Midden-Amerika

05 Februari 2010 - 18 Juli 2010

Stage in Zuid Afrika

Landen bezocht: