Geskiedenis is geskrijf! - Reisverslag uit Caledon, Zuid-Afrika van Niek Gramser - WaarBenJij.nu Geskiedenis is geskrijf! - Reisverslag uit Caledon, Zuid-Afrika van Niek Gramser - WaarBenJij.nu

Geskiedenis is geskrijf!

Door: Niek Gramser

Blijf op de hoogte en volg Niek

23 Maart 2010 | Zuid-Afrika, Caledon

Geschiedenis is geschreven tijdens de jaarlijkse openingswedstrijd van het Overberg voetbalseizoen. Vrijdagavond 19 maart 2010 om 18.00 uur stonden op de sportgrond van Genadendal, David en Goliath weer tegen elkaar. Genadendal, het kleine historische 'zwarte' dorpje leeft al decennia lang in rivaliteit tegen het welgestelde 'blanke' Greyton.
Deze strijd wordt elk jaar opgevoerd in een voetbalwedstrijd tussen de twee dorpen in de Overberg. De laatste jaren krijgt Genadendal, thuisbasis van de HAN studenten hulp van dezelfde studenten. In een team van locals gemixt met Nederlandse studenten vechten ze het uit tegen het al jaren vaste team van Greyton.

In de voorgaande jaren was deze wedstrijd een prooi voor het veel verder ontwikkelde Greyton. Tot er afgelopen vrijdag geschiedenis geschreven werd. De huidige studenten, waarvan er een paar toch aardig goed kunnen voetballen begonnen een week voor de wedstrijd met trainen. Het was erg wennen aan het veld vol hobbels, gaten en glasscherven.

De mensen uit Genadendal hadden weinig hoop en zagen het team al weer met dubbele cijfers tegen het veld afdruipen. Van tevoren werd ons ook verteld dat we geen kans zouden maken! De avond van tevoren dus toch maar een feestje gehad waardoor er nog een paar mensen met een kater op het veld stonden. Dit kon de pret niet drukken en we begonnen aan een wedstrijd waar we de hele week naar uit keken. Aanvoerder Martijn Bos kon niet leven met het gevoel deze wedstrijd dik te zullen verliezen en zou alles op alles zetten om een goed resultaat neer te zetten. Het uitbundige publiek stond achter ons en we konden er voor gaan.

Het begin van de wedstrijd ging gelijk op. Het was een beetje heen en weer voetbal en de bal werd door beide ploegen niet lang vast gehouden. Uit het niets kwam het thuisteam dan ook op voorsprong door een prachtig doelpunt van Jaap Kleinstapel. Jaap kreeg de bal op de hoek van het 16-meter gebied en wist dat de rugbydoelen 4 meter hoog waren. Jaap twijfelde geen moment en knalde de bal hard in het dak van het doel. De Greyton Boys voerde de druk op en scoorde even later de gelijkmaker. Daarna had Genadendal het overwicht. Na een aantal kansen gemist te hebben kwam onze Matthias Merschhemke uit Dortmund goed door aan de zijkant en zag Niek Gramser positie kiezen in het midden. Na een strakke pass ronde Niek af met een schuiver in de korte hoek. 2-1. De verdediging onder aanvoering van Zamora Hendriks en Chatlotte Maatman stond prima, met veel geluk kwam Greyton dan ook op gelijke hoogte en zelfs erger. Genandendal moest weer komen en dit gebeurde ook onder aanvoering van Luuk Janssen en gastspeler Ro. Na een actie op het middenveld zag Luuk het doel, hij richtte zijn vizier en schoot de bal onhoudbaar onderkantlat in het doel. Met een stand van 3-3 gingen we de rust in.

Na de rust die hier maar 3 minuten duurt, moesten we weer vol aan de bak. Na een aantal goed kansen niet afgemaakt te hebben kregen we de deksel op onze neus. De verdediging zat mis en zag de bal langzaam buiten het bereik van de toen keepende Daan Mehlkop rollen. Op dat moment zaten we op de helft van de tweede helft, nog 15 minuten te gaan met nog steeds druk van Greyton. Ze kwamen echter niet meer tot scoren door goed verdedigend werk van de backs Johan van der Bolt en Randy Brouwers. Het warme zonnetje was inmiddels verdwenen en Genadendal ging er vol op voor een slotoffensief. Toen er een lange bal uit de verdediging verlengd werd stond Jaap een op een met de keeper uit Greyton. Jaap wist hier wel raad mee en kopte de bal over de kleine keeper voor zijn tweede doelpunt van de avond, 4-4. De vreugde was daar maar we roken bloed. In de laatste minuut viel er een corner voor Genadendal, het was alles of niets. Het toen verdedigende centrale duo oftewel luchtmacht Martijn en Niek mee naar voren. De keuze was aan Jaap die kon kiezen tussen Martijn, Luuk of Niek die hoog boven de verdediging van Greyton uit torende. Jaap koos voor de tweede paal waar Martijn op kwam stomen. Onhoudbaar en knoerhard jaagde Martijn de bal in het doel, 5-4. Coach en meevoetballende Patrick was dolblij en schreeuwde nog maar eens over het veld heen: Gekiedenis is geskrijf. De overwinning was daar. Helemaal kapot gestreden kon Genadendal nog net de energie voor een vreugdedans naar boven brengen. Bij deze wil Genadendal Sportklub en de schrijver van dit verslag gebruik maken om het geweldige publiek te bedanken dat de hele wedstrijd achter het team stond! Na de wedstrijd gedouched onder de lekkerste douche van Genadendal en de overwinning gevierd bij het Venster.

De teleurstelling na de wedstrijd was goed af te lezen op de sippe gezichten van Greyton. Ze wilden een revanche. Maandag 22 maart 2010 om 17.00 uur op het sportterrein van Greyton. Tijdens onze vreugdedans waarin we onszelf onoverwinnelijk voelden zijn we deze uitdaging aangegaan. Helaas was ons creërende duo achter de spitsen (Matthias en Luuk) verhinderd. Dit kwam ons duur te staan. Zonder wissels en met maar drie locals reisden we af naar Greyton. Op dit slechte veld gingen we strijdend ten onder. We werden met 4-2 verslagen. Omdat ze hier in Zuid-Afrika niet met uit- en thuisvoordeel werken moet er een finale plaatsvinden op neutraal terrein. Hierover later meer!

Voor nu de groeten van Genadendal Sportklub

• 23 Maart 2010 - 20:03

Mieke En Familie:

Voetbalheld in ZuidAfrika! xxx

• 23 Maart 2010 - 21:09

Char:

"maar na wat geklungel werd het toch weer gelijk"
    Moeten wij ons aangesproken voelen?

• 23 Maart 2010 - 21:23

Zammoooorraaah:

Jowwwh Kale Don
    En onze geweldige voetbalprestaties dan, vernoemen we die niet meer;)? Vooral Char en Ik! En anders had je wel even de fijnste douche van Genadendal mogen benoemen waar jij met je bezwete lijf en vieze benen onder mocht!

xxx

• 23 Maart 2010 - 21:34

Marloes:

Mr kaledon!
    Vergeet je niet nog iets? het goede publiek, de fans :P?
    OH en de geweldige presentaties van afgelopen maandag die mis ik ook...

bis morgen!

• 24 Maart 2010 - 11:12

Niek Gramser:

Sorry George Grey Angels,
    zo beter..

• 24 Maart 2010 - 18:30

Ome Jack:

Heey Niek!

Proficiat met het behaalde resultaat
    Toppie.

• 26 Maart 2010 - 23:09

Harry Dentener:

Hallo Niek,

Montagnards scoort dus ook in Zuid-Afrika. Ik wens je een hele mooie tijd daar.

Groeten uit Nieuw Bergen!

• 29 Maart 2010 - 10:30

Tante Miekske:

Ha Niekske,
    Wat weer een mooi verhaal.
    Kon helaas niet op je andere verslagen reageren mijn pc had weer is kuren.
    Veel fun nog daaro en tot snel x x x

• 29 Maart 2010 - 19:37

Vivianne Van Dijk:

Hey Niek,

Heb zojuist al je reisverslagen gelezen en je foto's bekeken. Zie dat je het echt geweldig hebt daar! Da's toch gewoon om jaloers op te worden. Hoop dat je nog een geweldige tijd tegemoet gaat daar en tot de volgende keer.
    groetjes viv

• 14 April 2010 - 17:31

Joyce Rütter:

Wauw Niek! Jij zit gewoon lekker in Zuid-Afrika... Hoe bevalt 't? Zo te lezen heb je 't wel na je zin! Laat het je goed gaan en geniet van elk moment! Liefs Joyce

• 15 Maart 2017 - 13:46

Jaap:

Leuk om dit eens te lezen Niek ;)