Introduction - Reisverslag uit Caledon, Zuid-Afrika van Niek Gramser - WaarBenJij.nu Introduction - Reisverslag uit Caledon, Zuid-Afrika van Niek Gramser - WaarBenJij.nu

Introduction

Door: Niek Gramser

Blijf op de hoogte en volg Niek

17 Februari 2010 | Zuid-Afrika, Caledon

Om half 9 zouden we worden opgehaald om auto’s te gaan huren. Toen werd al meteen duidelijk dat de Afrikanen de tijd nemen. Half 10 vertrokken en rond 12 uur in Kaapstad bij het verhuur bedrijf. De eerste 7 groepen kregen een Toyota Yaris. Ik kreeg een knalrode Chevrolet Sparky. Driekwart van de auto’s is hier trouwens wit, net zoals de Toyota’s. Voor ons huis hebben we twee auto’s nodig. Een voor de drie Journalistiek studenten en de andere voor mij. Johan en Liesbeth hebben namelijk geen rijbewijs.

Midden op de dag was het rond de 30 graden. Dus ik reed terug met de ramen open, arm uit het raam en op de achtergrond DJ Riza (Zuid-Afrikaanse funky house dj op de radio, erg chill). Er stond erg harde wind waardoor ik niet doorhad dat mijn arm aan het verbranden was!
De weg van en naar Kaapstad is een snelweg door de bergen. Voor een bepaalde berg moet je terugschakelen naar de drie anders kom je de berg niet op en een stuk verder rijd je 130 zonder gas te geven. Het bergachtige landschap is daarentegen wel prachtig.

‘s Avonds gingen we in Grabouw naar een braai voor alle studenten. Althans dat was de bedoeling. We zochten naar Apple Creek. We zagen Strawberry road en Pinapple ave. maar geen barbecue. Na 10 zeer behulpzame locals om hulp te hebben gevraagd (een paar locals renden zelfs naar binnen voor een kaart of belde familie om ons te helpen), een bezoek aan het politiestation om het daar te vragen, een ritje langs een township, heel veel U-turns en een wijnboerderij later besluiten we na anderhalf uur om maar ergens anders te gaan eten en de drankvoorraad thuis op te drinken. We aten pizza bij een afhaalzaak en rijden met een volle maag weer richting Caledon. De pizza met cola was €4.50 en een tank benzine €25. De prijzen zijn dus relatief goedkoper dan in Nederland.

Op de terugweg nog bijna een ongelijk gehad omdat ik even Nederlandse stijl reed. Links rijden gaat op zich goed en is zo geleerd. Af en toe vergeet ik het alleen even. Op kruispunten heeft de auto die als eerste aankomt voorrand. Wat ook leuk is, is dat je op de snelweg iemand die harder rijdt voorbij moet laten gaan door een stuk uit te wijken naar de zijkant van de weg waar de locals lopen die geen rijbewijs hebben. De inhalende auto dient dan wel te bedanken door te knipperen met zijn waarschuwingslichten.