Braaibraaibaai - Reisverslag uit Caledon, Zuid-Afrika van Niek Gramser - WaarBenJij.nu Braaibraaibaai - Reisverslag uit Caledon, Zuid-Afrika van Niek Gramser - WaarBenJij.nu

Braaibraaibaai

Door: Niek Gramser

Blijf op de hoogte en volg Niek

17 Februari 2010 | Zuid-Afrika, Caledon

Vandaag ben ik voor het eerst gaan hardlopen. Over wat bergjes heen en de mooie omgeving van Caledon verkent. Om 8 uur ging ik weg, toen was het lekker koel en winderig. Toen ik thuis onder de douche uit kwam leek het wel 50 graden buiten. Het bleek ongeveer 38 graden te zijn maar het was in ieder geval bloedheet.

Vandaag de tweede dag in de oriëntatieweek. We ontmoeten sponsors en bedrijven die in Caledon en Genadendal hulp/ondersteuning nodig hebben van de studenten. De Theewaterskloof zoals het gebied wordt genoemd kent drie grote steden: Grabouw (hier zitten zo’n 18 studenten), Caledon (6 studenten/wij!) en Genadendal (14 studenten). De meeting was in Grenadendal. We zouden huize kale don niet zijn als we in een keer goed zouden rijden. De meeting was om 10 uur. Wij waren er om kwart over 10, maar zeker niet de laatste! De stakeholders stelden zich voor en wij stelden onszelf voor. Daarna voegden de mensen met hetzelfde belang zich bijeen. Ik kreeg nog een briefje doorgeschoven met Mr. Management erop. Een vrouw wilde mij ontmoeten omdat ze een nieuw restaurant ging openen. Uiteindelijk kwam ik erachter dat hier overal hulp nodig is, maar ik nog steeds niet weet waar ik me nu specifiek op moet gaan focussen.

Na de bijeenkomst praten Johan en ik nog even met Karin (de vrouw die de directe communicatie tussen de HAN en Bellville University verzorgt) om kort te sluiten of het mogelijk is dat wij op dezelfde projecten gaan werken. Dit is gelukkig mogelijk wat ons beide erg oplucht, wel zo fijn om met z’n tweeën aan projecten te mogen werken

Toen we weer thuis waren hebben Zuid- Afrikaanse telefoonnummers geregeld, veel goedkoper om elkaar dan hier te bellen. Daarna hebben we besloten ’s Avonds te gaan BBQ-en. De meiden zorgden voor het vlees, Johan en ik maakten de BBQ schoon die er al een half jaar stond. Heerlijke inheemse worsten en burgers gegeten, toen nog een filmpje gekeken en gaan slapen.