Projecten bezoeken - Reisverslag uit Caledon, Zuid-Afrika van Niek Gramser - WaarBenJij.nu Projecten bezoeken - Reisverslag uit Caledon, Zuid-Afrika van Niek Gramser - WaarBenJij.nu

Projecten bezoeken

Door: Niek Gramser

Blijf op de hoogte en volg Niek

17 Februari 2010 | Zuid-Afrika, Caledon

Om 8 uur opgestaan om Liesbeth naar school te brengen waar ze gaat werken. Super druk op de weg, de mensen leven hier vroeg. We hadden een afspraak met de internet man om 8 uur, de scholen beginnen om half 8 en de sportschool naast ons opent om 5 uur al de deuren. Om 10 uur moesten we in Grenadendal zijn om wat locaties te bezoeken voor de projecten van alle studenten. We bezochten voornamelijk scholen. Op de basisscholen zaten allemaal kleine jongens en meisjes die dolbij waren ons te zien. Ze zwaaiden allemaal en zeiden allemaal gedag, super schattig. Bij elke school kregen we uitleg over de school en een rondleiding.

We bezochten ook het Mind over Matter project. Hier werken (verstandelijk) gehandicapten om een bezigheid te hebben. Ze recyclen materialen waar ze de mooiste dingen van maken, zo maken ze van blikjes schilderijenlijsten en van flessen maken ze glazen etc. Wij kunnen helpen door een distributieketen op te zetten zodat de producten in winkels verkocht kunnen worden, ook kunnen we restaurants en hotels gaan bezoeken of ze onze glazen willen afnemen. Het is de bedoeling dat ze steeds professioneler gaan worden en straks zelf de boel kunnen runnen. We nemen ons voor om snel een afspraak te gaan maken, zodat we alles een keer rustig kunnen doornemen.

Toen we ergens wat gingen drinken zat er voor de winkel een man op een bankje. Hier raakte Jaap, Martijn en ik mee aan de praat. Deze man heette Isaac Cole, eigenaar van het lokale museum. Hij heeft ons de hele historie van de westkaap verteld en hoe hij vond dat het beter kon. Erg aardige man en een leuk gesprek. Hij noemde ons’ my friends’.

Na de rondrit wilden we gaan zwemmen in de rivier, maar het werd iets kouder. Toen zijn we naar huis gereden en hebben we gechillt. Mieke heeft me toen gebeld, SUPERLIEF:). Dat was erg fijn en het was een leuk gesprek. Nienke heeft daarna voor ons gekookt, gebakken piepers met salade. Johan en ik hebben daar wat hamburgers van de BBQ aan toegevoegd en we hadden weer heerlijk gegeten. Zoals gewoonlijk dronken we daarna wat en gingen we rond 11 uur naar bed. De dag erna weer vroeg op!